söndag, oktober 28, 2012

Ölbryggning

Jag har för första gången gett mig på att brygga öl. Det skall bli riktigt spännande att smaka resultatet. Svårt att veta vad man skall förvänta sig. Svårighetsgraden är ungefär som att baka surdegsbröd. Dock en lite högre tröskel. Men jag köpte ett kit med allt så jag inte skulle kunna glömma ta med någon lite grej i beställningen. Om en månad kommer jag skriva om resultatet.

Så länge kan ni få ett tips och en varning. Vi börjar med varningen som jag drack i Paris. Fransmännen är ju mest kända för att vara duktiga på andra alkoholhaltiga drycker, men denna lät spännande. Desperados som innehöll Tequila. Dock smakade den bara alkoläsk. Det var inte i närheten av öl tyvärr.

Tipset drack jag i Köpenhamn där den även bryggs. Stronzo Brown Ale. Riktigt fin mörk öl med tydlig beska. Just denna finns inte på Systembolaget, men de har andra så de får jag nog ta och prova också. Blir min i närheten av denna kommer jag nog aldrig mer köpa en öl.

Inga kommentarer: