lördag, oktober 15, 2011

Datorbygge


Det var säkert 8 år sedan jag var inne och pillade i en dator. Men nu håller den gamla som väl är runt 6 år på att ge upp så det var dags att uppgradera. Eftersom jag vill redigera alla videoklipp i HD som jag samlat på mig de senaste åren så behövdes lite kraft också.

En annan sak jag tyckte tycker är viktig är att lådan inte skall vara så stor och klumpig så det blev en liten minitower (Silverstone Temjin TJ08B-E).

Jag måste dock erkänna att jag först köpte fel minne. Nämligen ECC som är med felkorrigering som man använder i servrar, men de stöddes inte av mitt moderkort. Men nu har jag rätt minnen i burken. Det blev 16 GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600MHz.

7 kommentarer:

jokke sa...

Jag är nyfiken på övriga komponenter i bygget! Samt om den där lådan (som ser väldigt trevlig ut) är tyst av sig.

Biffen sa...

Översta komponenten man ser är grafikkortet (Asus GeForce GTX570 DCII) som tar upp 3(!) platser. Detta är för att den innehåller 2 st 100mm fläktar för att det skall bli tystare eftersom de inte behöver snurra så snabbt då.

Jag är nöjd med lådan, men trodde att den skulle vara ännu tystare trots att man kan ställa frontfläkten (180mm) i två lägen. Men jag har köpt en fläktkontroller som jag inte installerat än. Men förhoppningsvis kommer jag kunna skruva ner varvtalet så det blir riktigt tyst.

jokke sa...

Det låter bra. Om du inte får ner fläktarna tillräckligt kan du ju alltid mata dem med 5 V i stället för 12 V. (Jag fick göra det i bakre chassifläkten i min burk för att den skulle få vettigt varvtal.)

Vad har du för moderkort och CPU?
Diskar?
Etc.?

Biffen sa...

Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z
Processor: Intel i7 2600K
Hårddisk: Crucial m4 128GB SSD
Bluraybrännare: Asus BW-12B1LT
Nätaggregat: Seasonic X-560 (guld-certifierat och modulärt)
Processorkylning: Noctua NH-U12P SE2

Freddy sa...

Är det lite babyshampoo jag ser där till höger?

Biffen sa...

Du kan dina grejer Freddy!

Adam@Winendine.se sa...

Ser ut som bra grejer.
Freddy är en pajas.